11 juli 2016

Andijvie, zwemmen en een onverzadigbare honger en dorst

Vandaag haalde ik flink wat andijvie uit de tuin en maakte er een stamppot met spekjes van. Nu ben ik eigenlijk helemaal geen fan van andijvie, maar deze keer...smaakte het wel heel erg lekker! Het is ook gewoon echt heel leuk om een zaadje in de grond te stoppen en te zien wat er uit groeit! Ik sta versteld wat een stevige tomatenplanten er uit de grond komen en heb de eerste bloem met hele kleine komkommer ontdekt, verstopt tussen de bladeren. En daarbij vind ik het ook heerlijk om het deze keer allemaal in onze eigen tuin te hebben! 


Vandaag ben ik gaan zwemmen met de jongste 3 (4, 12 en 14). Ik moet voor zulke dingen altijd eveneen drempel over, maar ben blij dat ik het gedaan heb, het was heel erg leuk en gezellig.

Maar ondertussen:
Zoals een hert schreeuwt naar de waterstromen,zo schreeuwt mijn ziel naar U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar de levende God.
Psalm 42: 2-3a

Er is een onverzadigbare honger en dorst naar God diep in mij. Ik lees alles wat los en vast zit en zuig als een spons alles in me op wat me dichter naar God brengt. Mijn gebed is intenser. Ooit printte ik een allerlei artikelen uit over gebed en zending en alles wat ik belangrijk vond en stopte het in een map. Daar kwam ik dit artikel tegen, wat me echt ook helpt bij het bidden. John Piper beantwoordt in dit stukje hoe je voor een half uur kunt bidden. Hij eindigt met deze drie punten, het is alleen in het Engels, maar misschien heb je er ook iets aan.
  1. Resolve to do it. Don’t purpose to pray until you run dry. Purpose to pray the full half-hour. Prayer is work. It is not always a “sweet hour.” Jesus did many works with ease, but he prayed with “loud cries and tears” (Hebrews 5:7).
  2. Think about what you want to see change in your heart and life and family and neighborhood and church and world. Make a list if necessary. Then pray through it, giving God reasons from Scripture why this is something that he would surely do.
  3. Put the Bible in front of you and simply read a line and turn it into a prayer. Paraphrase it, expand on it, apply it to yourself and others. This works best with the ethical portions of Scripture like Matthew 5–7; Romans 12; 1 Corinthians 13; Galatians 5–6; Ephesians 4–6; Colossians 3–4; 1 Thessalonians 5; 1 John, etc. You can pray all day once you catch on. And you will be surprised how many insights come as you really take Scripture seriously and try to pray it into your life. If you run into theological or interpretational problems, tell the Lord you will work on that later and move on. If we seek hard to obey what we do understand,

1 opmerking:

Aritha V. zei

Ik dacht dat ik op verschillende van je blogs gereageerd had, maar zie het niet terug. Lekker hoor die andijvie. Hoef ik hier niet te proberen.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.