14 december 2016

Geen rust nodig, maar vrede!

Dacht ik een hele rustige decembermaand te hebben, niets is minder waar!
Het zit vol met verplichte avonden weg, afrondingen van het officieel gastouder worden, afscheidsfeest voor R, waar het nodige voor gedaan moet worden, nog een gepland gesprek met een zendingsechtpaar vanuit de zendingscommissie, een serie kerstvieringen van verschillende scholen...
En ondertussen moet ik nadenken over waar en hoe we de kerstdagen doorbrengen, traktatie en feestje verzinnen voor S d'r verjaardag, die 1 dag na kerst jarig is en wat we doen met oud & nieuw.

Maar weet je wat? Ik weiger te gaan zitten stressen! Dat lukt me het beste door maar 1 dag tegelijk te leven en te genieten van al die duizenden genadegeschenken die op me af komen (klopt, we zijn nog niet van Ann Voskamp af:).
Zoals vandaag, geen verplichtingen, geen afspraken, niks. De hele dag een oppasdreumes en een kleuter om me heen en daar geniet ik van!

Foto

Krijten op het grote schoolbord

foto van Lieneke van Vuuren-Overduin.

We dronken gezellig 'koffie'

foto van Lieneke van Vuuren-Overduin.
\
Bakten gemberkoekmannetjes en keken het filmpje wat erbij hoort:



Foto:

En ik had nog een zak met poffertjes in de koelkast liggen, die erg lekker waren.

Soms vind ik het wel moeilijk hoor, dan krijg ik zo'n opgejaagd gevoel. Ik las in het boek 'Backstage' van Kees Kraayenoord (heb je m'n review al gelezen?) een mooi stukje. Kees had het nog veel drukker dan ik en had een etentje met een andere bekende zanger. Hij legde zijn situatie uit en diegene zei: 'Jij hebt geen rust nodig, je hebt vréde nodig!' Dat vond ik zo treffend. Ik kan het soms vreselijk druk hebben, maar daar helemaal geen last van hebben, omdat ik het met blijdschap en met vrede in mijn hart doe. Maar in tijden dat ik druk ben en die vrede er niet is...dan kun je me opvegen! Dan is het echt zo dat ik niet perse rust nodig heb, maar dat er (weer) vrede in mijn hart en gedachten is.
En zo gebeurde het dat ik alles, alles, alles maar gewoon in gebed bij God bracht en daarna de vraag in me opkwam: 'Maar wat wíl je nu dat Ik dóe?' Die vraag deed me denken aan die prachtige tekst uit Filipenzen 4 (:6-7)

'Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.' 
Van de week had ik het echt even heel hard nodig, dat mijn hart en mijn gedachten 'behoedt' zouden worden, zo mooi dat die vraag in mijn gedachten kwam.


3 opmerkingen:

Unknown zei

Mooi Lien, herkenbaar! Vrede nodig! Die neem ik mee. Thanx. Mij helpt het soms ook om het gewoon even te delen met iemand, waardoor ik een creatieve oplossing bedenk ineens, of iets dat ik toch even uit zou kunnen stellen of af kan zeggen. En dan ineens ziet het er weer behapbaar uit en plagen die onzekerheden of spanningen niet meer zo erg :-)

@Lineke zei

Fijn om over je dagelijkse dingen te lezen.

www.annderverhaal.nl zei

Je noemt mijn favoriete Bijbeltekst binnen een praktische beleving. Heel mooi.

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.