9 maart 2017

Wat gaat er veranderen?

Kameroen

We zaten 20 minuutjes te wachten tot G. zou komen, onze zuster uit Zuid-Kameroen. Na een telefoontje bleek dat het niet duidelijk was dat het om deze avond ging, maar ze woonde dichtbij en zou gelijk komen. Een leuke, sportieve vrouw kwam even later de huiskamer binnen. Ik schaamde me een beetje, waarom ging er geen lampje branden en wist ik niet dat dit G was? Waren wij lid van dezelfde gemeente, kwamen we bijna elke zondag samen om die Ene die ons één maakt te aanbidden? Maar ik had niet veel tijd daarover na te denken.

Ze begon te vertellen over haar land, het oranje gedeelte:

Afbeeldingsresultaat voor southern cameroon map

Noord en Zuid Kameroen waren twee landen, een Frans-sprekend en een Engels-sprekend. Maar zijn nu 'verenigd'. De laatste 4 maanden zijn er veel opstanden. Er is veel onderdrukking, waardoor Zuid-Kameroen weer een zelfstandig land wil zijn. De verhalen en de beelden waren voor mij en ook voor anderen, teveel van het gruwelijke. Vooral veel kinderen zijn slachtoffer. Na nog wat vragen gesteld te hebben, gingen we in gebed...Ik was moe, kwam niet zo goed uit mijn woorden, wat moest ik bidden? Maar G bad wel...totdat haar gebed overging in huilen. 
Hier zaten we dan. 
Gebroken Zuid-Kameroen iets dichterbij ons hart gebracht.

oh, Jesus, Friend of sinners, break my heart for what breaks Yours. <3 || Photo by richinblessings:

Het gaat me niet zozeer om wat er allemaal speelt op politiek gebied. G vertelde in het Engels en veel ging boven mijn pet en ik heb misschien ook niet alles goed begrepen. Wel zag ik de pijn en het verdriet in haar ogen om haar land en de mensen die haar lief zijn en daar wonen. En nogmaals vraag ik me af. 
Hoe kan het nou, dat we jarenlang elke zondag bij elkaar komen en we dit niet van elkaar weten?!
Dit is nog maar één verhaal!

Er zijn er nog zoveel meer.
Wat gaat er veranderen als ik me meer ga verdiepen in het leven van anderen?
Zou ik anders gaan bidden? Zou het avondmaal vieren anders gaan? Zou de aanbidding anders zijn? Zou er meer gevoel van eenheid komen? Zou het niet meer zo moeilijk zijn om mensen uit andere culturen aan te spreken, vriendschappen aan te gaan, naar elkaar om te zien?
Zou Jezus meer vreugde beleven aan Zijn gemeente?

1 opmerking:

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.