13 februari 2018

Regeren is vooruitzien

Vanochtend doe ik niet zoveel in huis, vanmiddag ga ik werken en daarom heb ik wel alvast het eten klaargezet. Regeren is vooruitzien heb ik ooit ergens opgevangen en in mijn oren geknoopt om het te gebruiken wanneer het me uitkomt:)


Verder geniet ik van m'n opgeruimde huiskamer.


Oeps, dat mandje staat scheef en die stoel staat veel te dicht bij de bank! Haha, niet dat ik daar gelijk wat aan doe, zo erg is het gelukkig niet:)


Gisteren kreeg ik de vraag over het memoriseren, waar ik weleens over geschreven heb. Daar vertel ik graag meer over! Ergens in augustus/september kreeg ik enorm veel zin om de brief aan de Filippenzen uit mijn hoofd te leren. De oproep die overal en nergens vandaan leek te komen om (losse) teksten uit mijn hoofd te leren landden bij mij niet. De uitdaging om een heel hoofdstuk of een brief uit m'n hoofd te leren spreekt meer tot de verbeelding. En eerlijk gezegd, ik had het ook gewoon echt nodig! Zo kwam ik bij Filippenzen 2: 13:
Het is God die in u werkt, zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen!
En zo raakte ik ervan overtuigd dat ook dit willen en werken van God was. Gewoon om de eenvoudige reden omdat ik het Hem nodig had. Er zijn uren en uren en uren gaan zitten in het memoriseren van deze brief. Uren en uren en uren die ik anders ongetwijfeld besteedt had aan het mij zorgen maken over R.

En zo kwam ik ook bij Fil. 2: 27, die me enorm bemoedigd heeft:
Hij (Epafroditus) is inderdaad ook ziek geweest, tot dichtbij de dood, maar God heeft Zich over hem ontfermd, en niet alleen over hem, maar ook over mij, opdat ik niet droefheid op droefheid zou hebben. 
God ontfermt Zich niet alleen over de zieke, maar ook over de mensen die om de zieke heen staan!

En dan hoofdstuk 3, waarin staat dat Paulus alles wat voor hem winst was als schade en vuilnis beschouwde...
Vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus mijn Heere
...dat wakkerde mijn diepe verlangen aan om Jezus te leren kennen. Het hielp me om in mijn gebed niet gericht te zijn op de uitkomst, maar op het kennen van Jezus.

En ook in hoofdstuk 4 kreeg ik weer handvatten om te leren hoe ik met zorgen om moest gaan:
Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus. Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardig is, bedenk dat!
En dan heb ik het nog niet eens over Fil 1 gehad, waarin Paulus uitweidt over dat het leven voor hem Christus was en het sterven winst! Hij vertrouwde erop dat hij zou blijven leven tot vordering en blijdschap van hun geloof, opdat hun roemen in Christus Jezus overvloedig zou zijn.

Hoe ik het aanpakte? Elke avond 'stampte' ik een tekst in mijn hoofd en terwijl ik mijn hoofd neerlegde, bleef ik het herhalen totdat ik in slaap viel. En de volgende dag herhaalde ik het. Zo kwam er elke dag een tekst bij. Samen met nog een paar vrouwen, die ook enthousiast waren geworden hebben we een groepsapp aangemaakt en lieten we elke week horen wat we gememoriseerd hadden en wat we er van geleerd hadden of wat we er mooi aan vonden. Inmiddels zijn er een paar vrouwen bijgekomen en dat vind ik super geweldig! Dus mocht je ook enthousiast zijn en je wilt het proberen, neem gerust contact met me op! Ik moet wel eerlijk zeggen dat er een moment komt dat het eerste enthousiasme wat zakt en het gewoon echt pittig wordt om zoveel lappen tekst te blijven herhalen. Maar eerlijk is ook, ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad!

Na Filippenzen ben ik met Psalm 145 en 146 verder gegaan. Ik wil t/m Psalm 150, maar wissel het even af. Mijn lange termijn doel is nu om Johannes uit m'n hoofd te leren. Het lijkt me heerlijk om daar vers voor vers doorheen te gaan en nog meer te ontdekken van wie Jezus is. Dat is, als het meevalt, wel een 3 jaren plan denk ik, maar dat geeft niet. In dit geval gaat het me niet zozeer om het einddoel, maar veel meer om de reis zelf. Ik ben nu dus bezig met het eerste stukje van Johannes. Daarna ga ik Psalm 147 leren. Dan weer terug naar Johannes enz.

Dat was het dan!
Heb je vragen: stel ze Gerust!
En weet: Meer dan Welkom!!


1 opmerking:

Tante Trijns zei

Tsjonge! Hier heb ik wel echt respect voor!! Wat goed dat je die discipline opbrengt en dat het lukt!! Ik ga eerst maar eens gewoon oefenen en kijken hoe ver ik kom. Lukt t jou nu nog steeds om alles wat je inmiddels al geleerd hebt uit je hoofd op te zeggen? Heel mooi hoe juist die hoofdstukken ook weer zulke mooie bemoedigingen voor het moment waar je in zat in zich hielden! Dat was vast niet “zomaar” 😜 Ik las gisteren een stukje v Derek Prince dat veelal alleen die chinese christenen die in hun gevangenisperiode Bijbelteksten konden memoriseren deze periode overleefden. Ook hier weer het belang van het kennen van teksten en het bestuderen van Gods Woord.
Bedankt voor je uitvoerige uitleg en ook dat je gelijk n blog schreef nav mijn vraag. Ik ga er ook eens mijn best op doen! Groetjes, “Tante Trijns”

Een reactie posten

Heb jij Hem nog gezien vandaag? Reacties op deze vraag of op wat ik geschreven heb zijn altijd fijn! Zo kunnen we elkaar bemoedigen.